A pilóta nélküli repülőeszközök folyamatos fejlődése és nagy ütemű terjedése egyre sürgetőbbé teszi a területre vonatkozó jog szabályzók kialakítását, mivel egy Boeing 647-es repülőgépre vagy egy Cessna kisrepülőgépre alkotott légügyi jogszabály elég nehézkesen, vagy egyáltalán nem alkalmazható a ma népszerű elnevezés szerinti drónok esetében.
Az EASA kiadott egy 33 pontból álló javaslatot a drónok üzemeltetésére vonatkozó közös európai szabályzás létrehozására, ebben a 150 kg alatti tömegű eszközök szabályzását a tagállamok hatáskörébe helyezi. Egységes, az Európai Unió minden tagállamára vonatkozó jogszabályok nem várhatóak az elkövetkezendő néhány évben.
Magyarországon a hatóságok semmiképp sem kívánnak a fejlődés útjába állni, kidolgozták a törvényeknek megfelelő eljárásrendet, amely ugyan lehetővé teszi a jogszerű alkalmazást, de a fent említett korlátok miatt az ügyintézés költség és időigényes, valamint jelentős adminisztrációs terhet ró a hatósági és magára a felhasználói oldalra is.
Napokban kerül közigazgatási egyeztetésre és nyilvánosságra a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium által kidolgozott rendelet tervezet.
Ne gondoljuk, hogy ez minden igényre tökéletes megoldást fog nyújtani, a jogalkotó nincs könnyű helyzetben, hiszen kiemelt figyelmet kellett fordítania a biztonsági szempontokra, ugyanakkor olyan szabályokat kellett megfogalmazni, amelyek egy folyamatosan fejlődő és ez által változó technológia számára engednek teret, valamint nem akadályozzák aránytalan mértékben az innovációt.
A folyamat során összhangot kell teremteni más jogszabályokkal, figyelembe kell venni más minisztériumok és hatóságok szempontjait, illetve meg kell felelni az EU elvárásoknak is.
A Drónpilóták Országos Egyesülete korábban már küldött javaslatokat a rendelethez, a társadalmi egyeztetés során további véleményezésre lesz lehetőség. A szerteágazó feltételrendszer ellenére élhető szabályozás várható mind az üzleti, mind a hobbi felhasználók számára. Más országok példájából kiindulva, a pilóta nélküli légijárműveket várhatóan regisztrálni kell majd, tömegük szerinti osztályokba kerülhetnek besorolásra, ettől függően más és más követelmények vonatkozhatnak majd magára a légijárműre és a pilóta képesítésére. Ha bizonyos korlátozásokkal is, de általános esetekben vélhetően nem lesz szükség külön engedélyek beszerzésére minden egyes repülés alkalmával.
A törvény hatálybalépéséig a drón használat csak egyedi tevékenységi engedély és eseti légtér birtokában lehetséges, amelyet a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatala ad ki. Sokan nem tudják, de jogilag a magyar légtér a lábunk alatti fűszáltól kezdődik, tehát nem 5-10-20 méteren, vagy magasabban, ahogyan azt vélelmezik.
A magyar légtérben jelenleg hivatalosan csak eseti légtér igénybevételére vonatkozó engedéllyel, valamint tevékenységi jóváhagyással szabad repülni. A Légügyi Hivatal biztosítja a kért koordináták által határolt terület légterét, ahol más légi jármű nem jelenhet meg a munkavégzés ideje alatt. Repülés esetén a terület tulajdonosának hozzájárulása ugyancsak szükséges.
A jogi szabályozást több helyen kell keresni, lásd 1995. évi XCVII. törvény a légiközlekedésről, 4/1998. (I. 16.) Korm. rendelet a magyar légtér igénybevételéről, 14/2000. (XI. 14.) KöViM rendelet a Magyar Köztársaság légterében és repülőterein történő repülések végrehajtásának szabályairól, 26/2007. (III. 1.) GKM-HM-KvVM együttes rendelet a magyar légtér légiközlekedés céljára történő kijelöléséről, 399/2012. (XII. 20.) Korm. rendelet a légi távérzékelés engedélyezésének és a távérzékelési adatok használatának rendjéről. Hobbi pilóta nem kaphat zárt légtér engedélyt hazánkban. Csak és kizárólag kereskedelmi entitás folyamodhat engedélyhez
Jelenlegi kötelező alapminimumok a drón levegőbe emelkedéséhez
- Légügyi Tevékenységi Engedély
- Eseti Légtér Engedély
- Kötelező Felelősség Biztosítás
Amennyiben az Eseti Légtér ellenőrzött légiforgalmi légteret érint, teljes repülésbiztonsági elemzést is mellékelni kell.
NKH Légügyi Hivatal Engedélykérés ára
- A légügyi tevékenységi engedély 3 hónapig érvényes, ez 19 000 Ft első alkalommal, utána 9 000 Ft, 3 havonta.
- Az eseti légtérigénylés 3 000 Ft illetékbélyegen.
- Ha elutasítják a kérelmet, akkor újra 3 000 Ft a repülés engedélyeztetése.
HungaroControll
Amennyiben a drónos munkavégzésre érvényes engedéllyel rendelkezik a vállalkozás, annyiban a repülés megkezdése előtt aktiválni, a repülést követően pedig lezárni kell az aktív légteret. Ezt telefonhívással kell megtenni.
Az engedély kérés kötelező dokumentumai
- Cégkivonat, vagy vállalkozói regisztrációs lap vagy vállalkozói igazolvány másolata.
- A kérelmezett tevékenység rövid leírása.
- A kérelmezett tevékenység végrehajtásának helye, dátuma, a kezdés és a befejezés időpontja (UTC), estleges esőnap.
- Meteorológiai biztosítás végző személy neve, személyi igazolvány száma, elérhetőségei.
- A légi jármű megnevezése, részletes műszaki leírásának másolata.
- A légi jármű rádió és videó adó berendezésének típusa és az általuk használt frekvenciák (GHZ) és a kimenő (adó) teljesítményük (mW) vagy a rádió és a frekvencia engedély száma.
- Kérelmezett tevékenység végrehajtásához szükséges helyi önkormányzati engedély.
- Kérelmezett tevékenység végrehajtásához használt munkaterület méretarányos felülnézeti rajza.
- Repülési profil.
- Kérelmezett tevékenység végrehajtásához használni kívánt légijármű/vek harmadik félre vonatkozó felelősségbiztosítás fedezeti igazolásának másolata.
- Nyilatkozat a kezelő jártasságról, az adott légi járművel több, mint 50 óra repülés szükséges.
- Hatósági díj, eEseti forint átutalások részletes igazolása.
- A repült terület tulajdonosának és/vagy vagyonkezelőjének hozzájárulási nyilatkozata.
- Felelősség biztosítás igazolása.
- Mellékletek az UAV tevékenységi kérelemhez, azaz
- Általános üzemeltetési feltételek a megfelelő üzembiztonsághoz,
- Munkaterület vázlati rajza,
- A személy és vagyonbiztonsághoz kapcsolódó helyszínbiztosítás és ezen munkafolyamatok leírása,
- Munka és balesetvédelem,
- Személyzetre vonatkozó általános munkavédelmi előírások,
- Tervezett repülési profil,
- Igénybe vett légtér,
- Drón és távirányítási rendszer technikai leírása,
- A légijármű műszaki leírása magyar nyelven.
Összefoglalva tehát az drón repüléshez hatályos szabályok szerint a következő engedélyek szükségesek
- A pilóta nélküli légijárművel végrehajtandó Tevékenységi Engedély a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalától
- Eseti Légtér Engedély a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légügyi Hivatalától
- Kötelező Tevékenységi Felelősség Biztosítás
A Drónpilóták Országos Egyesülete hamarosan elindítja a drónokra vonatkozó jogszabályokkal foglalkozó Facebook oldalát, ahol megválaszolják a felmerülő kérdéseket, illetve megvitathatjuk a megjelenő jogszabálytervezettel kapcsolatos álláspontokat.
Neuwald Tivadar és Tuzson Gergely