Globalizálódik a világ és vele együtt mi is. Utazásaink alkalmával igény léphet fel arra, hogy drónt és annak akkumulátorait is vigyünk magunkkal a repülőgépen. Ennek azonban szigorú szabályai vannak.
Ugyanis a LiPo akkumulátorok valóban kigyulladhatnak. Ezért a repülőgépen való szállításuk kritikus és merev szabályhoz kötött. Addig ameddig nem tapasztaltuk meg a drón és azok akkumulátorainak szállításával kapcsolatos eseményeket, csak olvasni tudunk róla. Érdemes tehát jó előre felkészülni arra, hogy éles helyzetben a repülőtéri biztonsági átvilágításkor ne találjuk magunkat akár kifejezetten kellemetlen helyzetben.
Mivel az ATN csapata már többször szállított drónt és LiPo akkumulátorokat repülőn, ezért közreadjuk az alapvetéseket, tapasztalatainkat:
1. A drónt szigorúan tilos a kézi poggyászba szállítani.
2. A drónt a feladott poggyászba kell csomagolni és feladni a repülőgépre.
3. Mivel a repülő csomagterében kifejezetten hideg van, ezért a drónt úgy érdemes a hordtáskába helyezni, hogy mellé 3-5 csomag (nem kell vele spórolni) szilikagélt is tegyünk. Leszálláskor a hideg táskabelső és a lehűlt drónváz stb. köré beszivárgó helyi, melegebb levegő víztartalma kicsapódhat. Ezt képes elnyelni a szilikagél. Így nem károsodik az érzékeny elektronika sem.
4. A bőröndöket dobálják. Szögezzük le. Akár akarjuk, akár nem. Olyan hordtáska kell, ami képes arra, hogy elnyelje, tompítsa a dobálásból származó erőhatásokat és védje a drón vázszerkezetét, a gimbalt, a kamerát, a rotorokat, végső soron a belső elektronikát. Kisebb drónokat is mindenképpen érdemes hordtáskában vinni, akár a bőröndben, ruhák közé beékelni, alaposan kipárnázni.
5. A LiPo akkumulátorokat szigorúan tilos a feladott poggyászba szállítani. Nem gond, ha 2-3 vagy annál is több akkumulátort szállítunk. A repülőtéri biztonsági átvilágításkor a tűzálló biztonsági tasakban tartott akkumulátorokat ki kell venni a kézi poggyászból és azokat a táskától külön kell az átvilágítási folyamaton keresztülvinni.
6. A LiPo akkumulátorokat a kézi poggyászba kell csomagolni és felvinni magunkkal a repülőgép fedélzetére. A LiPo akkumulátorok érintkezési felületét érdemes szigetelő szalaggal leragasztani, hogy semmiképpen nem tudjanak találkozni olyan felülettel, amely beindíthat egy elektrokémia reakciót.
7. A LiPo akkumulátorokat – szabály szerint – tűzálló tasakokban lehetséges szállítani a a kézi poggyászban. A tűzálló tasakokban egyesével, állítva szállíthatóak az akkumulátorok. Nem minden repülőtéri biztonsági átvilágításkor nézik azt, hogy van-e tűzálló biztonsági tasak, de ha ellenőrzik és nincsen, elkobozhatják az akkumulátorokat. Egy hármas osztatú, három akkumulátort hordozni képes tűzálló tasak bruttó ára 2-3 ezer forint, mindenképpen jobb ebbe beruházni, mintsem kockáztatni, hogy elvegyék az akár több százezer forint értékű akkumulátor szettet.
8. Sehol nem láttuk leírva, azonban bár triviális, mégis figyeljünk oda rá, hogy a drón testéből is ki kell emelni az benne lévő akkumulátort, azaz valóban csak a drón vázát szabad szállítani a feladott poggyászban, minden LiPo akkumulátort a kézi poggyászba kell rakni. Kivétel nélkül.
9. Tapasztalataink szerint 4-7 akkumulátort is vihetünk magunkkal a kézi poggyászban, arra azonban érdemes odafigyelni, hogy az akkumulátorok viszonylag nehezek, ezért ahol esetleg súlykorlátos a kézi poggyász, ott mérjük meg a súlyát a kézi poggyásznak előre.
A Wizz Air szabályzata
A lítiumos elemek és akkumulátorok repülőgépen való szállíthatósága a kiviteltől, valamint tölthető akkumulátorok esetén a wattóra (Wh) értéktől, nem tölthető elemek esetén pedig a lítiumtartalomtól (LC) függ.A lítiumos elemek és akkumulátorok repülőgépen való szállíthatósága a kiviteltől, valamint tölthető akkumulátorok esetén a wattóra (Wh) értéktől, nem tölthető elemek esetén pedig a lítiumtartalomtól (LC) függ.Ha lítiumos vagy lítium-ionos cellát vagy akkumulátort tartalmazó háztartási elektronikai eszközöket szállít (órát, számológépet, fényképezőgépet, mobiltelefont, laptopot, videokamerát stb.), a tartalékakkumulátor csak a kézipoggyászban szállítható, és külön védelemmel kell ellátni a rövidzárlat ellen (az eredeti csomagolásba helyezve vagy a csatlakozók egyéb szigetelésével, például minden akkumulátort külön műanyag zacskóban vagy védőzsákban elhelyezve). A tartalékakkumulátorokat ne helyezze a feladott poggyászba!Ezenkívül a készülékben található és a tartalékakkumulátorok sem léphetik túl az alábbi értékeket:
- Lítiumfém vagy lítiumötvözet akkumulátorok esetén a lítiumtartalom nem haladhatja meg a 2 grammot.
- Lítium-ionos akkumulátorok esetén a wattóraérték nem haladhatja meg a 100 Wh-t.
Ha a lítium-ionos akkumulátor wattóraértéke meghaladja a 100 Wh-t, ám 160 Wh alatti, a készülékbe helyezve vagy tartalékakkumulátorként kizárólag a kézipoggyászban szállítható, a Wizz Air előzetes jóváhagyása esetén.Egy utas legfeljebb két (2) db egyéni védelemmel ellátott tartalékakkumulátort szállíthat, amelyek wattóraértéke 100 és 160 Wh közé esik.